✔ Ciri Dan Prinsip Pembelajaran Secara Konstruktivisme

Ciri-Ciri Pembelajaran Secara Konstruktivisme
Adapun ciri – ciri pembelajaran secara konstruktivisme adalah:
  1. Memberi peluang kepada murid membina pengetahuan gres melalui penglibatan dalam dunia sebenarnya.
  2. Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan merancang pengajaran.
  3. Menyokong pembelajaran secara koperatif mengambil kira perilaku dan pembawaan murid.
  4. Mengambil kira dapatan kajian bagaimana murid berguru sesuatu ide.
  5. Menggalakkan & mendapatkan daya perjuangan & autonomi murid.
  6. Menggalakkan murid bertanya dan berdialog dengan murid & guru.
  7. Menganggap pembelajaran sebagai suatu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
  8. Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
Prinsip-Prinsip Konstruktivisme
Secara garis besar, prinsip-prinsip konstruktivisme yang diterapkan dalam berguru mengajar adalah:
  1. Pengetahuan dibangun oleh siswa sendiri.
  2. Pengetahuan tidak sanggup dipindahkan dari guru kemurid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
  3. Murid aktif megkontruksi secara terus menerus, sehingga selalu terjadi perubahan konsep ilmiah.
  4. Guru sekedar membantu menyediakan saran dan situasi semoga proses kontruksi berjalan lancar.
  5. Menghadapi duduk perkara yang relevan dengan siswa.
  6. Struktur pembalajaran seputar konsep utama pentingnya sebuah pertanyaan.
  7. Mencari dan menilai pendapat siswa.
  8. Menyesuaikan kurikulum untuk menanggapi anggapan siswa.

Belum ada Komentar untuk "✔ Ciri Dan Prinsip Pembelajaran Secara Konstruktivisme"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel