✔ Ciri Dan Prinsip Pembelajaran Secara Konstruktivisme
Ciri-Ciri Pembelajaran Secara Konstruktivisme
Adapun ciri – ciri pembelajaran secara konstruktivisme adalah:
Secara garis besar, prinsip-prinsip konstruktivisme yang diterapkan dalam berguru mengajar adalah:
Adapun ciri – ciri pembelajaran secara konstruktivisme adalah:
- Memberi peluang kepada murid membina pengetahuan gres melalui penglibatan dalam dunia sebenarnya.
- Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan merancang pengajaran.
- Menyokong pembelajaran secara koperatif mengambil kira perilaku dan pembawaan murid.
- Mengambil kira dapatan kajian bagaimana murid berguru sesuatu ide.
- Menggalakkan & mendapatkan daya perjuangan & autonomi murid.
- Menggalakkan murid bertanya dan berdialog dengan murid & guru.
- Menganggap pembelajaran sebagai suatu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
- Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
- Pengetahuan dibangun oleh siswa sendiri.
- Pengetahuan tidak sanggup dipindahkan dari guru kemurid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
- Murid aktif megkontruksi secara terus menerus, sehingga selalu terjadi perubahan konsep ilmiah.
- Guru sekedar membantu menyediakan saran dan situasi semoga proses kontruksi berjalan lancar.
- Menghadapi duduk perkara yang relevan dengan siswa.
- Struktur pembalajaran seputar konsep utama pentingnya sebuah pertanyaan.
- Mencari dan menilai pendapat siswa.
- Menyesuaikan kurikulum untuk menanggapi anggapan siswa.
Belum ada Komentar untuk "✔ Ciri Dan Prinsip Pembelajaran Secara Konstruktivisme"
Posting Komentar